Budovanie vzťahov v biznise

Zverejnený

Budovanie dobrých vzťahov, je jednou z najdôležitejších súčastí dlhodobého úspechu v podnikaní. Na túto tému sme nahrali aj podcast s majiteľom firmy Sketch, s pánom Petrom Mihálom.

 

Budovanie nových vzťahov

Dnes sa tomu hovorí moderne, po anglicky - networking, čiže vytváranie akejsi pavučiny vzťahov. Všetci, ktorí podnikáme rozumieme tomu, že bez kontaktov je veľmi ťažké presadiť sa a aj v podnikateľských dvojiciach je to väčšinou tak, že jeden je ten obchodný typ a ten druhý invenčný.  Mať vybudovanú svoju sieť kontaktov je absolútne nevyhnutné, aby sme získali obchodných partnerov. Sami totiž toho nedokážeme veľa a potrebujeme, ako dodávateľov, tak aj odberateľov. Ideálne miesta na networking sú konferencie a výstavy. Po konferenciách býva väčšinou aj banket a ak si myslíte, že ide len o popíjanie šampanského, ste na omyle. Určite sa na takomto bankete, či recepcii zúčastnite, pretože práve tam, v mierne uvoľnenej atmosfére dokážete nadviazať silné obchodné kontakty.

 

Staranie sa o existujúce obchodné kontakty

Skôr, než sa dostanem k tomu, ako sa o nich starať, povedzme si, že medzi dodávateľov nepočítame len tých, ktorí nám dodajú obal na náš výrobok, zadovážia správnu skrutku, alebo potlačia predmet epesnou farbou. Nesmiete zabudnúť, že vašim dodávateľom sú aj reklamky, eventovky, cateringovky, PR agentúry, ... jednoducho všetci tí, ktorí majú zásluhu na tom, aby váš biznis fungoval ako hodinky.

Ak už teda máte svoju sieť kontaktov a máte aj svojich odberateľov a dodávateľov, či sympatizantov, treba sa o nich starať. Nechcem tu rozvádzať, kam všade by ste ich mali zobrať na dovolenku, alebo aký reklamný predmet im darovať ako darček. Každý si predsa poznáme našich obchodných partnerov a vieme zvoliť tú správnu Pozornosť.  To, čo by mal mať podnikateľ na mysli, sú v podstate tri jednoduché veci, ktoré pomáhajú budovať a udržiavať zdravé obchodné vzťahy - Čestnosť, priateľskosť a dostupnosť.

 

Pripomínajte sa

So svojimi obchodnými partnermi zostaňte v kontakte. To, že s Vami spolupracuje už tri roky, neznamená, že tomu bude tak aj naďalej. Ak sa neviete stretnúť osobne, minimálne dvakrát do roka si zavolajte. Spýtajte sa na spoluprácu, čo by bolo dobré zmeniť, vylepšiť. Dajte svojmu obchodnému partnerovi vedieť, že na sebe neustále pracujete a zlepšujete sa. Samozrejme, malá pozornosť, ako víno, čokoláda, či praktický reklamný predmet vždy poteší. Trestuhodné by bolo zabudnúť na prianie k Vianociam, či k Novému roku.

Autor článku:

Vladimir Kmec

Online marketing manažér

Každý týždeň pripravuje v spolupráci s obchodníkmi zaujímavý newsletter, nahráva podcasty, píše blogy a premýšľa nad tým, ako posunúť Sketch ešte ďalej v online svete. Má skúsenosti s PPC, grafikou, písaním, ale aj s hudbou.

Vytvoriť rýchly dopyt