Merch - ideálne miesto pre vaše logo
ZverejnenýVždy sa pobavím, ak vidím na niektorej sociálnej sieti "influencerov" s tzv. mŕtvymi kontaktmi. Nazbierali si followerov cez pochybné súťaže, alebo si ich nakúpili. Momentálne je na tiktoku trend vzájomným lajkovaním a followovaním nazbierať za krátku chvíľu množstvo sledovateľov, bez ohľadu na kvalitu vlastného obsahu. To síce môže zafungovať na krátku chvíľu, ale zo samotného čísla sa ešte nikto nenajedol, takže samotný počet folllowerov ešte nezaručuje, že je to aj na niečo dobré.
Čo ale, ak máte skutočných followerov a kvalitný obsah? Skôr, či neskôr sa dostanete do štádia, že sa budete musieť zamyslieť nad monetizáciou. Áno, to je tá vec, ktorú rieši väčšina dospelých, aby mali na chlieb a hry :) Aké spôsoby monetizácie, teda zarábania peňazí, poskytuje sieť, kde máte svojich fanúšikov? Youtube umožňuje vkladať reklamy do videí. To pri slušnom počte followerov, rádovo niekoľko sto tisíc, vie spraviť pár stovák mesačne. Ak budete konzistentný v pridávaní videí niekoľko rokov, váš obsah bude nadčasový, tak sa snehová guľa bude nabaľovať a vy na takejto reklame budete zarábať aj viac. Nezabudnite ale, že tak isto, ako aj pri iných sociálnych sieťach budete potrebovať adekvátne vybavenie v podobe výkonného počítača na strihanie videí, kvalitnej kamery, ... Každá sociálna sieť si pýta svoje špecifické vybavenie.
Ak máte veľa followerov na instagrame, alebo facebooku, tak prvým krokom je propagácia výrobkov. To je zo začiatku celkom príjemným obohatením vášho koníčka, dostávať veci len za to, čo vás baví, ale neskôr sa to môže vyvinúť do platených spoluprác. To má ale tiež svoje finančné limity a rybník je na toľko rybyčiek naozaj veľmi malý. Čo teraz? Ako speňažiť čas a energiu, ktorú ste venovali tvorbe obsahu, ktorý iných vzdeláva, či zabáva?
Merch
Merch: [merč] skrátená verzia anglického slova merchandise - tovar
Fanúšikovia vášho digitálneho života si radi kúpia aj niečo reálne. Prejavú tým svoj názor a začleňujú sa do sociálnej skupiny. Tie sociálne skupiny, ktoré zatiaľ najviac objavili čaro merchu môžu byť napríklad filmový priemysel, móda, hudba, influencing. Rôzne alternatívne subkultúry existujú v nespočetnom množstve kombinácií a tá jedna môže byť tá vaša.
Filmový priemysel
Filmový priemysel produkuje nespočetne veľa rôzneho merchu. Krásnym príkladom je George Lucas so svojou ságou Hviezdne vojny. Už medzi rokmi 1977-1978 predal tématické hračky k prvému dielu za viac ako 100 miliónov dolárov. Jeho majetok vo výške 7,4 miliardy je z tej väčšej časti tvorený právam k merchandise a licenciám spojených so značkou Star wars. Tu si treba uvedomiť, že sú dva druhy takého merchu. Prvý funguje ako reklamný predmet a podporuje predaj. Druhý je predajný artikel a ten pravý merch. Schválne, nájde sa u vás v šatníku niečo s filmovou tematikou? Alebo máte poster svojho obľúbeného filmu na stene?
Móda
Byť módnym influencerom neznamená len to, že budete dostávať šaty a šminky zadarminko. Možno práve nastal čas, aby ste založili svoju vlastnú kolekciu módnych doplnkov, alebo napríklad aj pohárov na šampanské. Všetko záleží na tom, čo si ľudia od vás žiadajú. Nebuďte chamti a ponúknite im to :)
Hudba
Hudobníkov, ktorí dnes prežijú z predaja albumov, je ako šafránu. Ak aj áno, je to len krátkodobý stav (svetská sláva - poľná tráva). Pre ďalších umelcov, ako sú herci, maliari, sochári, tanečníci, ... je doba ťažká tiež. V posledných rokoch preto začal fungovať biznis s merchom. Umelci si dávajú vyrábať brandované produkty, ktoré následne predávajú svojim fanúšikom. Vyrábali sme už napríklad šiltovky, tričká, mikiny, prívesky, či obligátne odznaky. Tu odporúčame byť kreatívny a poznať svojich fanúšikov. Z diskusií určite viete, čo chcú :)
Influencing - celebrity
Sociálne siete dnes produkujú množstvo zaujímavých influencerov, ktorí sú inšpiráciou pre ostatných. Je tu obrovská škála ľudí, ktorý sa venujú športu, vareniu, skečom, enviromentálnym témam, motivácii, prezentácii svojej handmade tvorby, ... každý z týchto ľudí má svoje publikum, ktoré rado využije možnosť kúpiť si merch s logom, alebo sloganom svojej obľúbenej celebrity.
Trendy
Trendy majú tú výhodu, že ak je človek na správnom mieste v správny čas a vie vycítiť príležitosť, dokáže na trende aj slušne zarobiť. Značkou, ktorá u nás sleduje takéto trendy a snaží sa ich vtipným spôsobom komunikovať cez svoje výrobky je napríklad KOMPOT, alebo satirická stránka ZOMRI (tričká s témou Fekišoviec). Môžu to byť ale aj stránky, ktoré si nájdu tú svoju dieru na trhu a predávajú geekovské tričká. Postrehli sme dokonca trend oblečenia s potlačou tej ktorej kryptomeny. Krásnym príkladom sú kryptomeny ako DOGE, ale aj Safemoon, či Elrond.
Lovebrand
Ste macher a vytvorili ste tzv. Lovebrand? To znamená, že ste vytvorili značku, ktorá podľa definície Kevina Rodgersa (Saatchi & Saatchi), presahuje rámec rozumu. Fanúšikovia vašej značky sú ochotní platiť za vaše logo viac, ako za logo inej značky. Spája ich s vami tajomno (príbehy a sny), intimita (empatia, záväzok a vášeň) a zmyselnosť (zvuk, zrak, čuch, hmat a chuť). Ak sa v tomto štádiu ešte nenachádzate, tak to je presne to, čo chcete dosiahnuť - chcete vybudovať hodnotnú značku. Pre príklady snáď netreba chodiť ďaleko a určite aj vám napadne Apple, Tesla, Pepsi, Coca-cola. Ak odložíte stranou predsudky, tak vrámci menších značiek, alebo influencerov si u nás okolo seba vybudovala lovebrand napríklad aj Plačková, ktorá dokáže predať lacné predmety draho a to len vďaka svojej značke.
Záver
Máte vernú a dostatočne veľkú skupinu obdivovateľov? Ak ste si odpovedali áno, tak viete, že je čas, aby ste im ponúkli aj dotyk s reálnym svetom v podobe merchu. Určite sa nám ozvite a spolu vymyslíme niečo, z čoho budú mať vaši fanúšikovia radosť aj úžitok.