Z histórie reklamy

Zverejnený

Iste ste sa už niekedy v živote zamýšlali nad tým, kedy, kde či ako vôbec vznikla reklama. Stretávame sa s ňou denno-denne, a niekedy ju už takmer ani nevnímame. Aké sú jej počiatky a vývoj až do dnešnej podoby, si môžete prečítať v nasledujúcich riadkoch.

História reklamy siaha až do antiky a starovekého Ríma, kedy obchodníci propagovali svoje výrobky pomocou reklamy. Pred svojimi stánkami vystavovali svoje výrobky, a čo najhlasnejšie a hrdo ich vychvaľovali pred ostatnými a snažili sa ich vymeniť za iný tovar, či predať. Vždy však za účelom zisku. Iní svoje lákavé ponuky písali na rôzne tabule, výrazné oznamy, či pútavé nápisy. Všetko zmenil výnalez kníhtlače (Johann Gutenberg, r. 1443), kedy sa objavili prvé tlačené reklamné inzeráty.

{rgx:save:0}

V 19. storočí sa v európskych mestách začali objavovať stĺpy, určené na polep reklamných plagátov. Snažili sa tak usmerniť silnú vlnu vylepovania plagátov na steny domov, či verejných priestranstiev. Po prvýkrát sa objavili v roku 1855 v Berlíne a podľa ich objaviteľa sa aj dodnes nazývajú Litfassove stĺpy. Neskôr už veľa výrobcov používalo obchodnú značku, ktorá mala uľahčiť identifikáciu výrobkov a vylepšiť ich odbyt. V 20. storočí objavili reklamu taktiež umelci a reklamné plagáty sa tak stali aj umeleckým médiom. V 50.tych rokoch sa do reklamy v Amerike zapojili i známe filmové hviezdy. Americká reklama sa do Európy dostala hlavne so značkami Coca-Cola alebo Marlboro.

Na margo vzniku reklamnej značky, vám odporúčam veľmi zaujímavý a pekne spracovaný nemecký film, natočený podľa skutočnej udalosti. Jeho dej zachytáva život, prácu a následný rozkol dvoch nemeckých bratov Adolfa a Rudolfa Dasslerovcov, ktorý viedol k založeniu dvoch športových impérií: Adidas a Puma.

Dnes je pre nás reklama súčasťou každodenného života. Nájdeme ju v tlači, na ulici, na internete, v rádiu, či v televízii. Rôzne druhy a nástroje reklamy nás sprevádzajú všade okolo nás. Konzumná spoločnosť 21. storočia úplne zmenila vnímanie reklamy. Jej cieľom je predovšetkým uspokojenie potrieb zákazníka (kvalita, vzhľad, chuť, farba, tvar a pod..), preto nám už nestačia doterajšie "tradičné" formy propagácie. Musíme rozmýšľať vždy inovatívne, kreatívne, strategicky a rôznorodo. Pre každého podnikateľa je dnes nevyhnutné dbať na dôležitosť marketingu a reklamy. Myslite na to!

Viete, ako vyzerala prvá televízna reklama na svete? Mala iba 10 sekúnd, stála 9 dolárov a propagovala značku Bulova, špecialistu na hodiny a šperky. Odvysielali ju v USA o 2:29 hod. 1. júla 1941 pred baseballovým zápasom medzi Brooklyn Dodgers a Philadelphia Phillies, zobrazujúc Bulova hodinky nad mapou USA, s hlasom a sloganom spoločnosti "America runs on Bulova time! "

Autor článku:

Peter Mihál

Riaditeľ

Peter je zakladateľom a riaditeľom spoločnosti. Má dlhoročné skúsenosti nielen s vedením firmy, jeho silnou stránkou je obchod a ekonomika, avšak svoje vie povedať aj v mnohým ďalších oblastiach, ktoré sú dôležité ako pre firmu, tak klientov, ako napríklad marketing či grafický dizajn. Ovláda anglický a nemecký jazyk.

Vytvoriť rýchly dopyt